Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten;
ha en grunnleggende innsikt i teorier omkring mentoring og individuell veiledning.
kunne analysere veilandens behov ut fra den konteksten han/hun befinner seg i.
kunne organisere og gjennomføre veilednings-/mentorsamtaler som fremmer relasjoner, trygghet og læring.
ha en teoretisk forståelse av hvordan hjelpesystemer og lovverk legger føringer og rammer for veiledning og mentoring.
ha en etisk forståelse av de utfordringer som er relevante i mentoring og veiledning, herunder en bevissthet omkring hvordan egne erfaringer påvirker egen rolleutøvelse
Innhold
Emnet vil gi en oversikt over ulike veilednings- og mentoringteorier. Videre vil emnet gi en innføring i hjelpesystemer og relevante lover. Forhold som trygghet, relasjon, makt, etiske utfordringer og individuelle læringsprosesser vil bringes inn i de praktiske veilednings- og mentoringsamtalene.
Veilederens tidligere erfaringer og kontekst vil særlig vektlegges som ramme for samtalene.
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger á 2-3 dager med forelesninger, øvelser, veiledning og studentbidrag.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er obligatorisk oppmøte i emnet (80%). Faglærer kan godkjenne ned til 60% forutsatt at det dokumenteres arbeid som en kompensasjon for dette fraværet.
Følgende arbeidskrav må bestås for å kunne avlegge eksamen:
Refleksjonsnotat (ca. 300 ord per notat) etter hver av de to obligatoriske veiledningssamtalene
Notat om egen utvikling som mentor/veileder (ca. 400-500 ord)
Eksamen
En individuell hjemmeeksamen/prosjektoppgave som teller 100% og innleveres 14 dager etter siste samling. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.