Etter gjennomført emnet skal studenten; - gjennom kunnskaper, ferdigheter og holdninger ha kompetanse om ulike perspektiv på organisasjonsendring og hvordan endringsprosesser ledes - kunne reflektere over og forstå de grunnleggende elementer av organisatorisk endring som drivkrefter, innhold og omfang, kontekst og prosess - kjenne til eksterne og kundedrevne endringsprosesser samt interne endringsprosesser - ha bred kunnskap om strategier for- og lederrollen i endringsprosesser gjennom muligheter og begrensninger
Innhold
Formålet med emnet er å øke kompetansen i endringsledelse for å være en pådriver i endringsprosesser, omstilling og endringsarbeid. Samfunnet, organisasjoner og personer gjennomgår store endringer. Endringstakten øker og organisasjoner står foran stor usikkerhet. I emnet gjennomgås ulike strategiske og formelle prosesser men også de kulturelle og menneskelige prosessene i endringsprosesser. Første del av emnet tar for seg drivkreftene for endring og hva endringene medfører. Andre del tar for seg former for endringer og strategier for endringer. Siste del omhandler ledelse av endringsprosesser og hvilke ledelsesformer som er best egnet i endringsprosesser. Emnet kombinerer forskningsbaserte teorier med praktiske eksempler og case.
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Forventet arbeidsomfang: ca. 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppearbeid. Nærmere informasjon gis
Eksamen
4 timer individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter
Studentevaluering
Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder