Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Ha inngående kunnskap om hvordan styring i barnehager kan fremmes gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur
Ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse av ledelse og kritiske lederkompetanser
Utvikle ferdigheter i kartlegging og identifisering av organisasjonskultur
Ha utviklet kunnskap og ferdigheter til å skape resultater gjennom læring på individ- team-, organisasjons- og samfunnsnivå i barnehagesektoren
Kunne kritisk reflektere over egne lederkompetanser og utviklingsområder
Innhold
Teoretisk og begrepsmessig forståelse av organisasjonsdesign
Styring og ledelse gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur; hva bidrar til å hemme og fremme læring, utvikling og realisering av et profesjonsfelleskap?
Kulturanalyse som verktøy for effektiv ledelse og utvikling i barnehagen; hvordan endre holdninger og kultur i en enhet som har «satt» seg?
Kartlegging og analyse av egen organisasjonskultur
Hvordan lede et profesjonelt læringsfellesskap for å bidra til å skape felles forståelse for organisasjonens mål og rammer.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger, fellesarbeid og en studietur. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene, hvor studentene må samle inn empirisk materialet i egen organisasjon. Totalt arbeidsomfang 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.