Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
kunne identifisere styringsutfordringer knyttet til framveksten av nye styringsstrukturer i barnehagesektoren
ha inngående kunnskap om et utvalg av styringsverktøy som benyttes i barnehagen (f.eks. strategi, konkurranseutsetting, "benchmarking", kvalitet, resultatstyring og sektorspesifikke satsingsområder)
kunne identifisere de mulighetene og utfordringene som hefter ved et utvalg av styringsverktøy
kunne anvende ulike verktøy for å sikre styring og utvikling av barnehagen
Innhold
Emnet er tredelt:
Første del tar for seg hvordan barnehagen inngår i en politisk styrt kontekst og hvordan dette legger føring for ledelse og utvikling av barnehagen
Andre del av emnet går inn på konkrete styringsverktøy som f.eks. strategi, benchmarking, kvalitet og resultatstyring. Videre illustreres utfordringer knyttet til det å iverksette/implementere ulike styringsverktøy.
Tredje del går inn i ulike strategiske utfordringer som du som leder må håndtere i en barnehage.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidsoppgave (individuell) må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen individuell eller i gruppe på inntil tre. Ved gruppeeksamen gis det samlet karakter. Gradert karakter A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.