Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
ha inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger som kan kaste lys over utviklingstrekkene i barnehagen og hvilke praktiske implikasjoner dette har
kunnskap om organisasjonsendring og endringsledelse
Ha teoretisk og begrepsmessig forståelse av kritiske lederkompetanser som makt, konflikt, kommunikasjon, teamarbeid, gruppedynamikk, kreativitet, motivasjon, m.m.
kunne analysere, forstå og lede endring- og utviklingsarbeid i barnehagen
Innhold
Utviklingstrekk i den kommunale sektoren i Norden - hvor peker pila og hva betyr det for barnehagen?
Hvordan håndtere konflikter, bygge team og fremme arbeidsglede?
Hvordan kan du som leder benytte handlingsrommet som ligger for ledere med tanke på endring- og utviklingsarbeid i barnehagesektoren?
Er styrere som andre ledere? Eller krever barnehage noe særskilt?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning blir gitt som 3 samlinger med forelesninger, fellesarbeid og en studietur. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene, hvor studentene må samle inn empirisk materialet i egen organisasjon. Totalt arbeidsomfang 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidsoppgave (individuell) må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen individuell eller i gruppe på inntil tre. Ved gruppeeksamen gis det samlet karakter. Gradert karakter A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.