Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis. Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
ha innsikt i det nye integrerte oppvekst- og utdanningsfeltet
ha innsikt i «Governance» som begrep, organiserende prinsipp og ledelsessett
kunne håndtere nettverksformers vilkår og utfordringer
kunne skape unike resultater i samspill mellom ulike tjenesteprodusenter innen oppvekst- og utdanningsfeltet
Innhold
Kurset tar utgangspunkt i begrepene governance – nettverk – samarbeid i kunnskapsbaserte organisasjoner innen oppvekst- og utdanningsfeltet
Vi stiller spørsmålet hvorfor en governance/nettverkstilnærming innenfor oppvekst- og utdanningsfeltet og hvordan dette fenomenet nå kommer til uttrykk?
Det empiriske nedslagsfeltet er statlige initierte utviklingsprosjekter og reformer – kommunalt initierte utviklingsprosjekter samt lokalt skolebasert utviklingsprosjekt
Det blir gjort en kritisk refleksjon med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om det faktisk er slik at den såkalte nettverksfaktoren der 2 + 2 = 5 er reell? Eventuelt hva som må til for at nettverksorganisering/deltakelse skal bli til noe mer enn individuell nytte og hygge. Dvs. grunnlag for organisatorisk læring og utvikling.
Dette eksemplifiseres gjennom situasjoner som problemløsning – pålagte samarbeid – nettverk som lærende konstruksjoner osv.
Kursets siste del handle om ledelse av nettverk. Eller - Hvordan utvikle og lede nettverk i kunnskapsorganisasjoner?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav (individuell) må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.
Eksamen
En ukes hjemmeeksamen, individuell eller i gruppe (1-3 personer). Ved gruppeinnlevering vurderes besvarelsen samlet. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger girs ved semesterstart.