Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
ha inngående kunnskap om endringer i ekspertorganisasjoner
ha innsikt i ulike perspektiver og forståelsesrammer for hvordan endringer skjer, og hvordan og i hvilken grad endringer kan gjennomføres på planlagte måter
kunne håndtere ulike endringsprosesser og endringsstrategier
Innhold
Emnet vil dekke følgende sentrale tema:
Ulike perspektiver på å forstå organisatorisk endring
Endringsprosesser og endringsstrategier
Endringens innhold og omfang: Konkrete eksempler på nye styringsmodeller i helsetjenesten (f.eks. enhetlig ledelse, bestiller- utførermodell, mål- og resultatstyring, innsatsstyrt finansiering, desentralisering m.m.), (styrings)dilemmaer sektoren står overfor
Strategisk helseledelse (håndtering av usikkerheten i sektoren, omdømmehåndtering m.m.)
Endringsledelsesmodeller knyttet til planlagt endring
Undervisnings- og læringsformer
Emnet blir gitt som 3 samlinger. Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, seminarer, plenumsdiskusjoner og presentasjon av gruppearbeid. Nettstøttet undervisning i Canvas. Arbeid mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Ingen
Eksamen
8 timers digital hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.