forstå hvordan kunnskap er blitt en utviklingsfaktor i samfunnsutviklingen
forstå hvordan kunnskap utvikles og endres
være i stand til å reflektere kritisk over bruk av teoriet, praksis og måten praksis blir teoretisert
forstå hvordan organisasjoner kan arbeide med kunnskapsutviklende prosesser
kunne legge til rette for kunnskapsutviklingsprosesser i organisasjoner og i samfunnet
Innhold
Kunnskap er i økende grad blitt fremhevet som en viktig produksjonsfaktor. Man snakker om kunnskapsbedrifter, kunnskapsledelse og kunnskapsøkonomi. I et kunnskapssosiologisk perspektiv sees kunnskapen som noe som er samfunnsmessig skapt og utviklet.
Dette perspektivet avviker fra et mer teknologisk perspektiv på kunnskap og informasjon. Videre vil vi diskutere hvordan kunnskapsutvikling kan danne basis for å forstå kunnskapsøkonomien, kunnskapsbedrifter og organisasjoner.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppediskusjoner. Studenten skal skrive et term paper og legge fram tema fra pensum for gruppediskusjoner. Nærmere informasjon gis i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.
Eksamen
Individuell innlevering av ett term paper. Nærmere beskjed vil bli gitt i Canvas. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.