Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
IND416-G Prosjektledelse og -planlegging og/eller SV-410-G Lokalisering og næringsutvikling eller liknende emne(r).
Læringsutbytte
Gi studentene praksis fra virkelige samskapingsprosesser
Ha kunnskap om aksjonsforskningsmetodologi og teori om samskaping av kunnskap
Ha kunnskap om særtrekk ved samskaping i komplekse situasjoner og hvordan de kan fasiliteres og ledes
Ha kjennskap til sosial innovasjon knyttet til FN bærekraftsmål
Planlegge og gjennomføre en samskapingsprosess sammen med aktører fra offentlig sektor
Innhold
Innovasjon i offentlig sektor kan være komplekse og krever derfor ofte samarbeid med mange aktører på tvers av forvaltningsnivåer, sektorer, næringsliv, sivilsamfunn og utdannings og forskningsmiljøer – og med innbyggerne. Gjennom samarbeid og samskaping kan nye perspektiver og idéer bringes inn i prosessen med utvikling av offentlig sektor.
I dette emnet presenteres studentene for en reell utfordring fra en eller flere offentlige aktører. Denne utfordringen gir studentene en prosessorientert praksis der de samskaper kunnskap sammen aktørene. Utfordringen som studentene møter i sin praksis er reelle utfordringer, som gir en «autentisitet» eller «ekthet» som vanskelig kan gjenskapes på campus. I denne praksisen er det elementer av risiko, kaos, uforutsette hendelser og «ekte» konsekvenser. Emnet bygger på en aksjonsforskningsmetodologi og teori om samskaping av kunnskap.
Undervisnings- og læringsformer
En kombinasjon av undervisning, gruppearbeid, planlegging og gjennomføring av en samskapingsprosess. Studentene deles inn i grupper der de skal jobbe med et samskapingscase sammen med en offentlig aktør. Resultater fra samskapingsprosessen formidles i form av en muntlig prsentasjon. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer. Det er obligatorisk oppmøte både på forelesninger og gruppearbeid.
Eksamen
Vurderingsformen er todelt med følgende deleksamener:
Muntlig gruppepresentasjon som teller 60%. Samlet karakter gis til gruppen.
Individuell innleveringsoppgave som teller 40% av karakteren. Mer informasjon er tilgjengelig i Canvas. Bokstavkarakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.