ha inngående kunnskap om organisasjonsteorier, modeller og forskning som drøfter organisatorisk endring, utvikling/innovasjon, læring og ledelse
kunne analysere hvordan endring og innovasjonspress skaper utfordringer i en konkret organisasjon ved bruk av relevant organisasjonsteori og forskning
arbeide i team for å lære om eller videreutvikle løsninger
bli reflekterende praktikere med evne til å reflektere om sin egen læringsprosess
Innhold
Målet med emnet er å introdusere og drøfte teorier og forskning som diskuterer organisatorisk endring, utvikling/innovasjon, læring og ledelse. I emnet styrker studentene sine samarbeidsevner gjennom teamarbeid og de utvikler sin kapasitet som reflekterende praktikere gjennom å reflektere om sin egen læringsprosess og skape en bevissthet om betydelsen av å utforme læringsarenaer for utvikling og ledelse av organisatoriske endringsprosesser.
Gjennom å arbeide med en konkret case belyser emnet også hvordan reflekterende praksis kan bidra til å forbedre eksisterende praksis og forstå sammenhenger mellom organisatorisk endring og ledelse.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen skjer gjennom en kombinasjon av forelesninger og seminar. Forelesningene introduserer studentene til teorien, mens seminarene forbereder studentene til å gjennomføre casestudien samt planlegge og gjennomføre kurskonferansen.
Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent individuell refleksjonsoppgave. Mer informasjon er tilgjengelig i Canvas.
Eksamen
Semesteroppgave som leveres i gruppe på 2-3 studenter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.