Kunne definere prosjekt og forklare hvorfor virksomheter i økende grad bruker prosjekt.
Kunne diskutere roller og faser i prosjektarbeid.
Ha en tydelig forståelse av samspillet mellom prosjektet og basisorganisasjonen, særlig i samband med strategi- og innovasjonsprosesser.
Ha innsikt i prosjektlederens rolle og ulike tilnærminger til ledelse i prosjektgrupper.
Ha innsikt i relevant forskning om prosjekter i organisasjoner
Innhold
Emnet gir ei innføring i organisatorisk prosjektledelse, dvs. hvordan organisasjoner kan utnytte prosjekt til omstilling, utvikling og innovasjon. Samspillet mellom prosjekt og basisorganisasjon står derfor sentralt. Vi dokumenterer hvordan prosjekt brer om seg i arbeidslivet og diskuterer hvorfor. Ved å se på utviklinga i prosjektforskningen belyser emnet ulike sider ved prosjektledelsesfaget. Studenten får ei innføring i klassisk prosjektledelse, med vekt på sentrale begrep knyttet til faser og roller i prosjektet. Et viktig tema er ledelse av prosjektgrupper, hvor vi spesielt ser på prosjekt som «midlertidige organisasjoner».
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger med personlig fremmøte. Undervisningen er samkjørt med ORG433 Prosjekter i organisasjonen. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 270 timer.
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen over ca. to uker. Bokstavkarakterer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.