Ha bred kunnskap om hva HR er, samt kjenne til sentrale begreper og teorier knyttet til HR-ledelse.
Kunne forklare hva en organisasjon er og sette HR-funksjonen inn i en organisasjonssammenheng.
Ha kunnskap om den norske samarbeidsmodellen og partssamarbeidet og dens relevans for HR.
Kunne anvende reglene knyttet til akademisk skriving og strukturere en akademisk tekst.
Innhold
Dette emnet er et introduksjonsemne til HR-studiet og består av fire deler:
Del 1: Akademisk skriving. Her gis studentene undervisning i akademisk skriving, en ferdighet studentene skal anvende i emnets øvrige deler og i andre emner.
Del 2: HR-funksjonen. I denne delen vil studentene få en innføring i ulike perspektiver på hva HR er og hvilke oppgaver som knyttes til HR. Del 1 og 2 undervises først og parallelt.
Del 3: Organisasjonsteori. Denne delen vil gi studentene en innføring i organisasjonsteori med spesiell relevans for HR.
Del 4: Den norske samarbeidsmodellen. I del 4 vil studentene få en innføring i den norske samarbeidsmodellen og det kollektive partssamarbeidet. Sistnevnte er spesielt relevant for utøvelsen av HR i en norsk kontekst. Del 3 og 4 undervises suksessivt etter del 2 er gjennomført.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid og ferdighetstrening i akademisk skriving. Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 200 timer.
Eksamen
Individuell mappeeksamen som består av tre deler. Det gis mer informasjon om kravene til mappeinnleveringene i Canvas. Bokstavkarakter A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.