Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:
Begrepene HMS og arbeidsmiljø, og hvilke arbeidsmiljøfaktorer som påvirker arbeidstakers helse
Sentrale lover, regler og krav innen arbeidsmiljø og HMS arbeid
Forebyggende og helsefremmende persepektiver i HMS og arbeidsmiljøarbeid
Hva som ligger i kunnskapsbasert og helhetlig arbeidsmiljøutvikling
Etter fullført emne skla studenten ha ferdigheter til å:
Analysere en virksomhets arbeid med arbeidsjmiljø opp mot kunnskapsbaserte faktorer og teorier som påvirker arbeidsmiljøet
Vurdere kvalitative og kvantitative metoder for utvikling av arbeidsmiljø
Innhold
Emnet arbeidsliv og HMS gir en generell innføring i teorier, faglige begreper, krav og metoder relatert til arbeidsliv og HMS og arbeidsmiljø. Faglige begreper kan anses som byggesteiner for forståelse. De kan hjelpe med å tydeliggjøre sammenhenger, forstå teorier og gi retning til hvordan vi kan jobbe med arbeidsmiljø og HMS i praksis. Emnet vil ta for seg ulike måter å beskrive HMS i arbeidsorganisasjoner på, og hva man ser og ikke ser med ulike perspektivene.
Tidligere handlet HMS-tenkningen i stor grad om teknologiske forbedringer, mens den i dag handler mer om hvordan menneskelige, teknologiske og organisatoriske forhold spiller sammen.
Målet er å gi studentene tilstrekkelig kunnskap og begrepsforståelse slik av de får en generell oversikt over fagområdet. Emnet omhandler metoder og tilnærminger som kan benyttes for å bedre HMS i arbeidslivet.
Undervisnings- og læringsformer
I tillegg til ordinære plenumsforelesninger vil undervisningen være supplert med refleksjonsoppgaver, gruppearbeid og muntlig presentasjon av gruppeoppgave. Studentene skal levere en obligatorisk hjemmeoppgave, der de skal innhente erfaringer fra en virksomhets arbeid med arbeidsmiljø og drøfte dette i lys av en eller flere av teoriene vi har gjennomgått.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevert godkjent gruppeoppgave. Mer informasjon i Canvas.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.