ha avansert kunnskap om sentrale forskingstradisjoner innenfor lingvistikken, og om hvordan innsikt fra disse kan brukes i tolking og analyse av språk og språkforhold
ha inngående kunnskap om faghistorie og sentrale vitenskapsteoretiske spørsmål innenfor lingvistikken
ha kunnskap om hvordan lingvistiske tradisjoner er forma av ulike vitenskapsfilosofiske synsmåter
Ferdigheter
kunne reflektere selvstendig om ulike teorier og deres premisser
kunne trekke fram paralleller og kontraster mellom ulike lingvistiske fagtradisjoner
kunne vurdere og bruke lingvistiske teorier og metoder i ulike faglige og ikke-faglige sammenhenger
Generell kompetanse
kunne bruke lingvistiske kunnskaper og analytiske ferdigheter i møte med relevante utfordringer i ulike kontekster
kunne kommunisere om lingvistiske og grammatiske problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med spesialister og til allmennheten
Innhold
Emnet er et studium i lingvistiske teorier, og gir ei innføring i ulike retninger og metoder innenfor lingvistikken som vitenskapsdisiplin. Studentene skal lese og diskutere et utvalg teoretiske originaltekster, og få innsikt i korleis ulike lingvistiske fagtradisjoner og metoder har medvirket til å forme moderne lingvistikk. Tekstutvalget presenterer blant annet strukturalismen, generativ grammatikk, kognitiv grammatikk, sosiolingvistikk og tekstvitenskap. Studentene skal óg lese og diskutere faghistoriske og vitenskapsteoretiske tekster.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger og seminar. Studentene er aktivt med i diskusjoner og analyser. Emnet har et forventa arbeidsomfang på 400 timer.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen (7 dager). Gradert karakter. Besvarelsen skal skrives på norsk eller et annet skandinavisk språk (dansk eller svensk). I vurderingen vil det bli lagt vekt på faglig innhold og kommunikativ kompetanse. Når det gjelder vurdering av språkføring, tar en noe hensyn til studentenes språklige bakgrunn.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samarbeid med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.