ha avansert kunnskap om et utvalg tekstorienterte, kontekstorienterte og leserorienterte litteraturteorier, og om hvordan de kan brukes i litterære analyser
ha inngående kunnskap om litteraturfagets historie og diskusjoner om vitenskapsteoretiske spørsmål
Ferdigheter
kunne arbeide selvstendig med ulike teorier i litterære analyser
kunne vurdere og kritisere bruk av teorier og metoder i faglige sammenhenger
Generell kompetanse
kunne bruke litteraturteoretiske kunnskaper og analytiske ferdigheter i møte med relevante faglige utfordringer og med endringsprosesser i samfunnet
kunne kommunisere om litteraturteoretiske problemstillinger, analyser og konklusjoner
Innhold
Emnet er et studium i litteraturteori, og det tar også opp faghistoriske og vitenskapsteoretiske tema. Studentene skal lese og diskutere et utvalg teoretiske originaltekster og drøfte hvordan de kan brukes i analyse av litteratur. Tekstutvalget omfatter både tekstorienterte, kontekstorienterte og leserorienterte litteraturteorier. Studentene skal også lese og diskutere faghistoriske og vitenskapsteoretiske tekster.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger og seminar. Studentene er aktivt med i diskusjoner og analyser. Emnet har et forventa arbeidsomfang på 400 timer.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen (7 dager). Gradert karakter. Besvarelsen skal skrives på norsk eller et annet skandinavisk språk (dansk eller svensk). I vurderingen vil det bli lagt vekt på faglig innhold og kommunikativ kompetanse. Når det gjelder vurdering av språkføring, tar en noe hensyn til studentenes språklige bakgrunn.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samarbeid med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.