Fordypningsemne 1, språk - for utenlandske studenter
NOU401-1
Inngår i studieprogram
Nordisk språk og litteratur, masterprogram for utenlandske studenter
Undervisningsspråk
Norsk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskaper
ha avansert kunnskap innenfor det tematiske området, inkludert vitenskapelig teori og metoder
kunne bruke kunnskapen på selvstendig måte på nye felt innenfor det tematiske området og i andre faglige sammenhenger
Ferdigheter
kunne arbeide selvstendig med teorier, metoder og fortolkinger innenfor det tematiske området, både praktisk og teoretisk
kunne vurdere og kritisere informasjonskilder, teorier, metoder og fortolkinger innenfor det tematiske området
Generell kompetanse
kunne bruke sine kunnskaper og ferdigheter i møte med relevante faglige utfordringer og med endringsprosesser i samfunnet
kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor det tematiske området, både med spesialister og til allmennheten
Innhold
Temastudium i nordisk språkvitenskap. Temaet varierer fra år til år, men det vil ha nyere språkvitenskapelig forskning som grunnlag, og være knyttet til forskingsaktiviteten i fagmiljøet. En detaljert beskrivelse av det faglige innholdet vil være tilgjengelig ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger og seminar. Studentene er aktivt med i diskusjoner og analyser. Alle studenter må holde et muntlig innlegg. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent muntlig innlegg.
Eksamen
8-timers skriftlig, individuell eksamen under tilsyn. Gradert karakter. Besvarelsen skal skrives på norsk eller et annet skandinavisk språk (dansk eller svensk). Ordbok er tillatt. I vurderingen vil det bli lagt vekt på faglig innhold og kommunikativ kompetanse. Når det gjelder vurdering av språkføring, tar en noe hensyn til studentenes språklige bakgrunn.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.