KUNNSKAP
Den nyutdannede læreren
FERDIGHETER
Den nyutdannede læreren
GENERELL KOMPETANSE
Den nyutdannede læreren
5 sp av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
I den norskfaglige delen av emnet (10 sp) får studentene oversikt over norskfagets historie og utvikling og drøfter norskfagets egenart, med særlig vekt på barnetrinnet. De får også solid innsikt i norskdidaktisk forsking og vitenskapelig tenkemåte i relevante disipliner som litteraturvitenskap, språkvitenskap og tekstvitenskap. Videre presenteres et variert utvalg forskningsmetoder, og en drøfter forskningsdesign og metodevalg med sikte på å utvikle egne prosjektskisser for masteroppgaven.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Obligatorisk deltakelse i undervisningen vil framgå av semesterplanen.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk