Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
- ha inngående kunnskap om norskfaglig innhold i barnehage og begynneropplæring
- ha inngående, forskingsbasert kunnskap om barns begynnende lesing og skriving og om utvikling av muntlige ferdigheter
- ha inngående kunnskap om hvordan man kan tilpasse den første lese- og skriveopplæringa til elever med ulike forutsetninger og behov
- ha inngående kunnskap om læring hos unge elever, og om hva som gir læring på kort og lang sikt
- ha inngående kunnskap om formålstjenlig bruk av digitale verktøy, relevant barnelitteratur og om relevante læremidler for begynneropplæring i lesing og skriving
- ha inngående kunnskap om vurdering og kartlegging relevant for begynneropplæring i lesing og skriving, og om diskusjoner rundt disse
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne legge til rette for god lese- og skriveutvikling, med særskilt vekt på å utvikle lese- og skriveglede hos alle barn
- kunne legge til rette for god utvikling av barns muntlige ferdigheter
- kunne analysere, bruke og reflektoere over ulike verktøy i begynneropplæringa
- kunne bruke barnelitteratur i arbeidet med tidlig lesing og skriving og utvikling av muntlige ferdigheter
- kunne planlegge, lede og analysere læringsprosesser i begynneropplæring i lesing og skriving som tar utgangspunkt i og stimulerer elevenes kreativitet, nysgjerrighet, undring og utforskertrang
- kunne planlegge, gjennomføre og analysere flerfaglige undervisningsopplegg i arbeid med lesing, skriving og muntlige ferdigheter i begynneropplæringa
- kunne orientere seg i, kritisk vurdere og videreformidle kunnskap fra nasjonal og internasjonal forskning og utvikling til ulike målgrupper
- på et avansert nivå kunne analysere og vurdere tidlige muntlige og skriftlige elevtekster
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne legge til rette for og stimulere god lese- og skriveutvikling, og gi gode litterære opplevelser til ulike typer elever
- ha innsikt i relevant forskning innenfor de tema som omfattes av emnet
- kunne analysere og vurdere relevante problemstillinger i ei mangfoldig elevgruppe i begynneropplæring i lesing og skriving
- kunne bidra til nytenkning i begynneropplæring i lesing og skriving som fremmer elevens egenaktivitet, kreativitet og lærelyst
Sentralt i emnet står de yngste elevenes læring og utvikling i arbeid med skriving, lesing og muntlige ferdigheter. Emnet vil legge vekt på elevers egen meningsskaping i estetiske, undrende og kreative læringsprosesser i sammensatte elevgrupper. Studenten skal gjennom emnet lære å forstå potensialet i samspillet mellom ulike fag og bidra til god faglig fundert norskundervisning og til utvikling av fagfeltet. Begynneropplæringen vil også bli diskutert i lys av utviklingstrekk i utdanning og samfunn. Læremidler, skjønnlitteratur og andre ressurser i den tidlige lese- og skriveopplæringa vil bli drøfta ut fra nasjonale og internasjonale forskningsperspektiver. Vurdering og kartlegging i begynneropplæring i lesing og skriving vil bli drøfta ut fra teori om barns læring og utvikling. I tillegg skal studenten fordype seg i et tema knyttet til begynneropplæring i norsk.
Faget i praksis
Emnet forbereder studenten til avansert fagdidaktisk refleksjon knytta til arbeid i klasserommet. Gjennom arbeidet med emnet skal studentene videreutvikle faglige forutsetninger for å planlegge, gjennomføre og evaluere arbeid med lesing, skriving og muntlige ferdigheter i begynneropplæringa. Studenten skal i praksis få erfaring med bruk av ulike relevante undervisningsressurser og arbeidsformer. Erfaringer studenten har gjort seg med faget i praksis vil være viktige for det videre arbeidet i studiet.
Undervisningen bærer preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Det inngår et flerfaglig prosjekt. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om minimum 70% obligatorisk deltagelse i undervisninga.
Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, faglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 400 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter i emnet. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger).
Godkjent obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart.
Godkjent praksis.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk