Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 2-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 2-årig masterprogram
Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk.
Forkunnskapskrav
Norsk 2 (ALU) eller 60 studiepoeng norsk fra grunnskolelærerutdanning, eller 45 studiepoeng i nordisk språk og litteratur, eller LFT102 og LFT104.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha bred kunnskap om noen sentrale teorier om litteratur, både tekstorienterte teorier (om litterær struktur), kontekstorienterte teorier (om litteratur og samfunn) og leserorienterte teorier (om litteratur og leser). De skal kunne omsette teoriene i analytiske spørsmål og anvende dem i tekstlesninger. De skal også kunne analysere multimodale tekster, hvor litterære uttrykk samspiller med bilder og/eller lyd.
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike typer litteraturteori, og trening i å anvende dem i tekstanalyser. Det skilles mellom tekstorienterte, kontekstorienterte og leserorienterte teorier. Disse brukes til å synliggjøre og vurdere ulike aspekter ved litteraturen, for eksempel litterær struktur, politisk tendens eller tolkningskonvensjoner. Studentene får arbeide med nordisk, især norsk, litteratur fra ulike tider og i ulike former, deriblant multimodale verk. De får også øvelse i å vurdere hvilke teorier som kan være nyttige i møtet med forskjellige typer tekster.
Undervisnings- og læringsformer
Seminar og gruppearbeid. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått muntlig innlegg, eventuelt tilsvarende oppgave, som går fram av informasjon ved semesterstart.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen med en ukes innleveringsfrist. Gradert karakter.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.