Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
• ha kunnskap om variasjon og mangfold i norsk talemål
• ha kjennskap til sosiale og individuelle forhold som har ført til denne variasjonen
• ha kunnskap om språkstrukturelle likheter og forskjeller mellom norsk, dansk og svensk
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
• gjøre greie for variasjoner i norsk talemål
• analysere og beskrive eksempler på måter å snakke norsk på
• beskrive språkstrukturelle likheter og forskjeller mellom norsk, dansk og svensk, samt identifisere dem i eksempler på språkbruk
Emnet dreier seg om variasjon og mangfold i norsk talemål og om grunnleggende likheter og forskjeller mellom norsk, dansk og svensk. Med dette handler det om å «forstå» språk på flere måter, fra det selvfølgelige i å forstå andres språklige ytringer, til det å forstå andres språklige situasjon. En sentral del av emnet handler om norsk talemål og ulike måter å snakke norsk på, og om de geografiske, sosiale og individuelle variasjonene vi kan møte i norsk. Sentralt står her de samfunnsforholda som fører til denne variasjonen. Når det gjelder det nordiske, er tilnærminga noe mer overordna, ved at norsk blir sammenlikna med standardvarianter av dansk og svensk. Å se norsk i en større, nordisk sammenheng, gir innsikter i og forståelse av språket vårt.
I arbeidet med norsk og andre nordiske språk, blir det lagt vekt på virkelig språkbruk, det vil si å kunne analysere, gjenkjenne og beskrive språket i en større sammenheng, og teksteksempler, enten de representerer tale eller skrift, står derfor sentralt.
For studenter i lektorutdanninga: godkjent praksis.
For andre studenter: godkjent arbeidskrav som blir kunngjort ved semesterstart. Arbeidskravet vil ha vekt på faglig formidling.
1 semester
10
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk