Kunnskap
Etter fullført emne, der studenten har lest og studert et utvalg nordiske litterære tekster fra ulike tidsepoker, skal studenten
• ha kunnskap om litteraturens aktualitet og samfunnsrelevans
• ha kunnskap om verkenes tilblivelse og virkningshistorie
• ha kunnskap om forholdet mellom litteraturhistorisk og samfunnsmessig utvikling
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
• identifisere tidstypiske trekk i verkenes form og tematikk
• sammenligne eldre og nyere verker, og reflektere over historiske endringer med støtte i teori og sekundærlitteratur
• reflektere over hvordan både eldre og nyere litteratur kan belyse aktuelle, samfunnsrelevante tema
Emnet gir en innføring i hvordan litteratur kan belyse aktuelle, samfunnsrelevante tema. Det kan dreie seg om bærekraft, sykdom, migrasjon og medborgerskap, eller konflikter knyttet til religion, etnisitet, klasse, familie, kjønn eller identitet. Emnet tar for seg tre slike temaområder, og disse kan variere fra år til år. Perspektivet er både tematisk, analytisk og historisk. Hvert tema blir belyst av et utvalg nordisk litteratur, hovedsakelig fra opplysningstiden frem til i dag. Mens den nye litteraturen tar pulsen på vår samtid, lærer den eldre litteraturen oss å se at «aktuelle» spørsmål ofte er historiske varianter av mer grunnleggende konflikter. Det gir et perspektiv på hvilke verdier mennesker har kjempet og lidd for gjennom historien, hvilke verdier som fremdeles står på spill og hvordan litteraturen bidrar til forståelse av temaene. Vi vil se at litteraturen ikke bare er preget av historien, men også har bidratt til å skape historie.
Studentene skal i dette emnet lese, studere og diskutere de litterære tekstene, både med tanke på deres historiske og samtidige aktualitet.
Forelesning, seminar og gruppearbeid. Det legges opp til diskusjoner og stor studentaktivitet.
Emnet har et forventa arbeidsomfang på 270 timer.
1 semester
10
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk