ha inngående kunnskap om selvstendige arbeidsmetoder for sitt instrument
kunne framvise utøvende ferdigheter med avanserte klanglige og tekniske kvaliteter
kunne anvende solistiske og kammermusikalske ferdigheter på fleksible måter i forhold til interpretasjon og ulike besetninger
kunne framstå med instrumental beherskelse og musikalsk bevissthet i egen musikkformidling
Innhold
Sentralt i emnet står kunnskap om arbeidsmetoder, arbeid med det instrumentale håndverk, utøvende og musikalske ferdigheter i hovedinstrument, kammermusikk og problemstillinger i forhold til instrumental beherskelse og musikalsk bevissthet. Repertoaret fastsettes i samarbeid med lærere i hovedinstrument og kammermusikk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i hovedinstrument gjennomføres én-til-én, i mesterklasser og seminarer og som klasseundervisning med fellestimer. Emnet omfatter også arbeid med repetitør, aktiv deltakelse under mesterklasser, seminarer og i utøvende prosjekter.
Kammermusikkvirksomheten organiseres med fastlagte undervisningstider og prosjekter. Det legges vekt på at studentene skal få erfaring i arbeid med ensembletyper som er sentrale for den enkeltes hovedinstrument. Utover fastlagt undervisning og virksomhet som framkommer av semesterplaner oppfordres studentene til selv å gjennomføre musikalske prosjekter med medstudenter og andre. I den grad det er hensiktsmessig, vil digitale verktøy bli benyttet i undervisningen.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse ved minimum én konsert med kammergruppe
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Et audiovisuelt opptak av et soloprogram på minimum 15 minutter med framføring av repertoar fastsatt i samarbeid med hovedinstrumentlærer.
Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.