kjenne til ulike stilarter innenfor ulike musikktradisjoner og sjangre
ha tilegnet seg tekniske ferdigheter innenfor to utøvende hovedområder
kunne anvende ulike metoder for effektiv og målrettet innstudering av musikk
kunne anvende sjanger- og stilkunnskap knyttet til sine utøvende hovedområder, både solistisk og i samspill (og evt. i egne komposisjoner ved valg av komposisjon som ett hovedområde)
kunne jobbe selvstendig i og med ensembler
ha kunnskap om repertoar for sine hovedområder
Innhold
Emnet omfatter:
utvikling av musikalske og utøvende ferdigheter
utvikling av et personlig uttrykk
kjennskap til relevante innøvingsteknikker og utvikling av egne arbeidsrutiner
samspill i ulike ensembler
konsertmedvirkning med ensembler mot ulike målgrupper
arbeid med interpretasjon i samspill, gehørspill og improvisasjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres som individuell undervisning og gruppeundervisning. I løpet av emnet deltar studenter på ulike obligatoriske prosjekter og seminarer. Hver student gis individuell undervisning på to utøvende hovedområder, hvor undervisningens omfang fordeles til 70/30 i favør av hovedområde 1. Det er obligatorisk fremmøte til undervisningen.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk fremmøte til undervisning etter 80%-regelen.
Godkjent deltakelse ved minimum 1 konsert per hovedområde, i regi av UiA.
Eksamen
Del 1 - Hovedområde 1 En 15 minutters individuell framføring på klassisk instrument, hvor repertoaret settes i samråd med faglærer. Del 2 - Hovedområde 2 En 10 minutters individuell framføring på hovedområde 2, hvor repertoaret settes i samråd med faglærer. Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.