ha kunnskap om hvilken rolle musikk spiller i samfunnets sosiokulturelle liv
ha kunnskap om musikalske formidlings- og kommunikasjonsformer som har blitt utviklet innenfor kulturinstitusjoner de siste tiår
kunne planlegge, gjennomføre og vurdere musikalske formidlings- og samhandlingsprosjekter med vekt på dialog
kunne beskrive og delta i sosiale samspillsituasjoner med musikk
Innhold
Emnet tar utgangspunkt i hva musikk betyr for individet og samfunnet som helhet og er delt i tre hovedområder: Musikk i et flerkulturelt samfunn, Musikk og terapi, Skapende musikkaktiviteter og verkstedarbeid. Utvikling av formidlingsferdigheter gjennom praktiske musikkprosjekter og studier av fagteori er kjernen i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis i form av veiledede prosjekter, studentpresentasjoner og praktiske øvelser.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk fremmøte til undervisning etter 80%-regelen
Godkjent deltakelse i 2 dialogbaserte musikkprosjekter
Eksamen
Individuell prosjektoppgave som inkluderer beskrivelse og evaluering av et gjennomført praktisk prosjekt. Teller 50%.
Muntlig individuell prøve med utgangspunkt i prosjektoppgaven og i emnets pensum. Teller 50%.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.