ha oversikt over solorepertoaret og de sentrale epokene for sitt instrument
ha oversikt over relevante besetninger og ensemblerepertoar
kunne beherske sentrale instrumentale teknikker.
ha tilegnet seg et grunnleggende solorepertoar i hovedinstrument
ha tilegnet seg grunnleggende ferdigheter i bi-instrument
Innhold
Emnet omfatter:
utvikling av instrumentale/vokale ferdigheter.
bevisstgjøring av instrumentalspesifikke problemer
arbeid med interpretasjon, stilforståelse, repertoarkunnskap og notasjonssystemer.
arbeid med relevante metoder for øving og innstudering.
arbeid med generelle ensembletekniske ferdigheter, i ensembler med ulike besetninger.
arbeid med bi-instrument
deltakelse ved konserter med solorepertoar og i ensemble.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gjennomføres med individuell undervisning og gruppeundervisning. I løpet av studieåret deltar studenter på ulike obligatoriske prosjekter og seminarer. Hver student gis individuell undervisning på sitt hovedinstrument og får undervisning i ensemblespill. Undervisningen kan periodevis organiseres fleksibelt for å gi rom for ulike prosjekter. Det er obligatorisk fremmøte til undervisningen.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent solistisk deltakelse ved min. 1 konsert i regi av UiA.
Godkjent ensembledeltakelse ved min. 1 konsert i regi av UiA.
Godkjent obligatorisk fremmøte til undervisningen etter 80%-regelen.
Eksamen
Individuell utøvende prøve. Minimum 15 minutters varighet med framføring av repertoar fastsatt av hovedinstrumentlærer. Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.