ha oversikt over pedagogiske og produserende kunst- og kulturinstitusjoner
kunne planlegge, gjennomføre og vurdere mindre formidlings- og samhandlingsprosjekter for ulike målgrupper på forskjellige arenaer
beherske et musikalsk repertoar for ulike alders- og brukergrupper og grunnleggende teknikker for musikalsk formidling og kommunikasjon
kunne kombinere musikk med andre uttrykksformer i kunstneriske presentasjoner
Innhold
Emnet omfatter planlegging og gjennomføring av praktiske prosjekter, og presentasjons- og formidlingsteknikker. Studenten skal utvikle grunnleggende ferdigheter innenfor musikalske arbeidsformer som fremmer musikalsk samhandling med ulike målgrupper, for eksempel deltakere med ulik alder, funksjonsnivå eller kulturell bakgrunn og på ulike arenaer. Emnet tar utgangspunkt i perspektiver på musikk som en del av menneskers hverdag og det arbeides med et repertoar som gjenspeiler det musikalske mangfold og den sjangerbredde som preger vår tid. Arbeid der studentene skal kombinere musikk med andre uttrykksformer i kunstneriske presentasjoner vil bli også bli vektlagt. Emnet er delt i tre hovedområder: Kunstfeltet, Prosjektutvikling og Kommunikasjon.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis i form av veiledede prosjekter, lærerledet undervisning,studentpresentasjoner og praktiske øvelser. Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk fremmøte til undervisning etter 80%-regelen
2 godkjente rapporter fra gjennomførte prosjekter
Eksamen
Musikkformidlingsprosjekt som gjennomføres i gruppe med felles muntlig presentasjon. Gruppevurdering. Teller 40%
Et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Varighet: 1 uke. Teller 60%.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.