Etter fullført emne skal studenten kunne:
Emnet gir en innføring i ulike undervisningsmetoder og arbeidsformer i kulturskolen. Eksempler fra undervisningssituasjoner tilknyttes teoretiske perspektiver omkring læring i sosiale praksisfellesskap, helse og livskvalitet, identitet, tilhørighet, kreativitet, organisering av undervisning, differensiering, læringsstiler og elevforutsetninger. Drøfting og formidling av undervisningserfaringer og videreutvikling av egen praksis og profesjonsforståelse står sentralt i emnet.
Emnet bidrar til å imøtekomme de faglige ambisjonene i kulturskolens rammeplan Mangfold og fordypning (2016), omkring varierte organiserings og undervisningsformer, ved å vise til metodiske verktøy tilpasset kulturskolens breddeprogram og kjerneprogram. Emnet vektlegger blant annet det pedagogiske potensialet i samvirket mellom individuell oppfølging og opplæring i grupper. Kulturskolelæreren møter elever over et bredt aldersspenn med ulike forutsetninger og emnet belyser hvordan læreren kan tilpasse undervisningsstilen til ulike elevers behov. Gruppe-, prosjekt-, klasse og ensembleundervisning utvikler ulike musikalske ferdigheter som er betydningsfulle for menneskers sosiale liv og fellesskap.
Individuell hjemmeeksamen over fire dager. Omfang: 2500ord (+/- 10%).
Nærmere informasjon gis i Canvas.
Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.
1 semester
15
Vår, Høst
Kristiansand
Fakultet for kunstfag