Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Forkunnskapskrav
Bestått MU-151 Hovedområde musikk 1 og MU-218 Hovedområde musikk 2
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
ha kunnskap for å imøtekomme de krav som stilles til profesjonelle musikere og pedagoger i forhold til arbeid med norske kulturskoler, videregående skoler, grunnskole, folkehøgskoler og det frivillige musikk- og kulturlivet.
ha tilegnet seg et eget personlig uttrykk
ha ferdigheter innen ensembleledelse
kunne planlegge, tilpasse og gjennomføre ulike prosjekter for å styrke egen karriere som pedagog og utøver
Innhold
Hovedinstrument
Samspill
Ensembleledelse
Entreprenørskap
Instrumentalmetodikk
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen organiseres som individuell undervisning og fellesundervisning. I løpet av studieåret deltar studenter på ulike obligatoriske prosjekter og seminarer. Hver student gis 45 minutter individuell undervisning per uke på sitt hovedinstrument. Hovedinstrumentundervisningen kan periodevis organiseres fleksibelt for å gi rom for ulike prosjekter. Arbeid med ensembleledelse kan foregå i gruppetimer eller som eget prosjekt. Det vil bli gitt informasjon om prosjekter ved semesterstart. Det vil bli lagt stor vekt på studentsamarbeid som samarbeid på ulike konserter og kollokviegrupper.
Det er krav om obligatorisk undervisning i emnet.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk fremmøte til undervisningen
Godkjent deltagelse i samspill og 1samspillkonsert pr. semester
Godkjent oppgave i instrumentalmetodikk for eget hovedinstrument
Godkjent deltakelse på prosjekt i ensembleledelse
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
En individuell teknisk prøve på sitt hovedinstrument på ca. 20-30 min (vektes 60%).
Individuell muntlig eksamen i instrumentalmetodikk på ca. 20 min (vektes 40%).
Karakteruttrykk: bestått /ikke bestått
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.