Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten • har kunnskap om hensikt, organisering og koordinering av helsetjenester, og kan sikre ulike typer pasienters medvirkning og rettigheter • kjenner til inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, og kan bidra til å sikre likeverdige bioingeniørfaglige tjenester for alle grupper i samfunnet • kjenner til at helsetjenesten har rutiner for å identifisere, følge opp og henvise mennesker med spesielle utfordringer • kjenner til sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og hvordan dette kan bidra til god folkehelse • har kunnskap om vitenskapelige metoder i forsknings- og utviklingsarbeid • kan gjøre rede for sentrale teorier og begreper innenfor etikk • har kunnskap om profesjonsetikk, kjenner de yrkesetiske retningslinjene for bioingeniører og kan reflektere rundt disse • har kjennskap til aktuelle temaer innenfor medisinsk etikk og kan gjøre rede for viktige krav innenfor forskningsetikk • kan gjøre rede for teorier for god kommunikasjon • har kunnskap om hvordan helsearbeidere samarbeider tverrprofesjonelt til pasientens fordel • kjenner til lover og regler som regulerer opprettelse, godkjenning og bruk av biobank innenfor medisin og helse Ferdigheter Studenten • kan gjenkjenne etiske problemstillinger og benytte refleksjonsverktøy for å analysere og vurdere dem • kan kommunisere med ulike brukere og grupper, og bidra til trygghet og forutsigbarhet for pasienten • kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid Generell kompetanse Studenten • har innsikt i helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere • kan formidle problemstillinger og løsninger, har relasjons- og kommunikasjonskompetanse for effektivt og forsvarlig samarbeid med kolleger, annet helsepersonell, brukere og pårørende
Innhold
I dette emnet vil studentene bygge videre på sin kunnskap om helsetjenestene i Norge, bioingeniør som profesjon, inkludert relevante lover, forskrifter og avtaler som er vesentlige for yrkesutøvelsen. Det vil være fokus på å sikre like rettigheter og medvirkning for alle typer brukere. Etter en grunnleggende innføring i etikk vil studenten opparbeide kunnskap og refleksjonsferdigheter innenfor profesjonsetikk, forskningsetikk og utvalgte temaer i medisinsk etikk. Studenten vil også få innføring i kommunikasjonsteori med tilhørende øvelser. Innenfor vitenskapelige metoder vil det være fokus på både kvalitativ og kvantitativ tilnærming, med vekt på ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, samt arbeids- og skriveteknikker.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid/diskusjoner, seminar og todagers punktpraksis på sykehus. Det er et forventet arbeidsomfang på 270 timer for emnet. Digitale læringsressurser som benyttes i emnet: • videoressurser • interaktive presentasjonsverktøy (f.eks. Mentimeter) Alle praktiske øvelser og praksis, inkludert forberedende forelesninger, er obligatorisk.
Vilkår for å gå opp til eksamen
To dagers punktpraksis må være gjennomført og godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent. Informasjon om obligatoriske krav for emnet publiseres i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Matematikk R1 eller matematikk (S1 + S2) og enten fysikk 1 eller biologi 1 eller kjemi 1.