ha innsikt i vitenskapelig metode innenfor humaniora og samfunnsfag og avansert kunnskap om metodiske tilnærminger knyttet til eget forskningsprosjekt
ha kunnskap om sentrale forskningsetiske problemstillinger og ha oversikt over gjeldende regler og retningslinjer på det forskningsetiske området
Ferdigheter
kunne utforme et forskningsdesign og skrive en prosjektskisse
kunne gjøre forskningsetiske vurderinger knyttet til eget arbeid
Generell kompetanse
kunne planlegge og igangsette et forskningsarbeid
Innhold
Dette emnet skal gi studentene et godt grunnlag for å utforme et forskningsprosjekt og skrive den avsluttende masteroppgaven. Sentrale spørsmål er: (i) Hva er vitenskapelig metode, og hva kjennetegner de metodiske tilnærmingene innenfor humaniora og samfunnsfag? (ii) Hvilke forskningsTeetiske hensyn er det nødvendig å være oppmerksom på i planleggingen og gjennomføringen av masteroppgaven? (iii) Hva er et forskningsdesign, og hvordan lager man en prosjektskisse?
Undervisnings- og læringsformer
En obligatorisk samling med foredrag og seminarer tidlig i semesteret. Lesning av et pensum på ca. 800 sider, sammensatt av et felles pensum og en spesifikk litteratur knyttet til det fagfeltet studenten arbeider innenfor, valgt i samråd med veileder. Med grunnlag i den innledende metodeundervisningen skal studenten i samråd med en oppnevnt veileder utarbeide en prosjektskisse for sin avsluttende masteroppgave. Skissen skal være på 6-8 sider og redegjøre for oppgavens problemstilling, kildegrunnlag, metodiske og teoretiske tilnærming, samt tidligere forskning på det aktuelle feltet. I den grad prosjektet reiser forskningsetiske spørsmål, skal også disse drøftes. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha deltatt på den obligatoriske samlingen (3-4 dager) i løpet av semesteret. Innlevering av et tentativt forslag til tema og problemstilling for masteroppgaven innen en nærmere angitt frist etter samlingen.
Gjennomført portprøve.
Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas.
Eksamen
Prosjektskisse på 6-8 sider. Bestått/ikke bestått. Studentene får også en skriftlig tilbakemelding.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.