ha kunnskap om de sentrale retningene, tradisjonene og metodene innenfor musikkvitenskap
kunne plassere seg innenfor musikkforskningsfeltet og bruke relevante metoder og teorier for å utvikle et kunstnerisk og/eller vitenskapelig utviklingsprosjekt
kunne arbeide med forskningsetiske problemstillinger på en selvstendig måte
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og metoder
kunne analysere og forholde seg kritisk til det utøvende og kunstneriske fagfeltet
Innhold
I emnet får studenten kunnskap om musikkvitenskapelig tenkning og viktige musikkvitenskapelige metoder, tradisjoner og perspektiver innenfor vestlig musikkforskning. Gjennom emnet får studenten en oversikt over forskningsfeltet og vitenskapsfilosofi. Studenten fordyper seg i de metoder og teorier som er spesielt egnet for egen musikkvitenskapelige og kunstneriske praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet omfatter nettbasert undervisning der studentene gjennom varierte lærings- og undervisningsformer får nødvendig kunnskap for å kunne gjennomføre et selvstendig vitenskapelige arbeid. I løpet av emnet vil studentene kunne delta på mesterklasser og seminarer med eksterne og interne pedagoger, forskere og utøvere. Studentene kan også delta aktivt i en av universitetets forskningsgrupper. I den grad det er hensiktsmessig, vil digitale verktøy bli benyttet i undervisningen.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gjennomføring av nettbasert undervisning
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning, mesterklasser og seminarer
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Muntlig framlegg på ca. 20 minutter der studenten skal redegjøre for musikkvitenskapelige metoder, tradisjoner og teorier relevant for sin spesialisering.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.