Shift entreprenørskap og innovasjon, masterprogram
Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
ha innsikt i ulike forskningsdesign for empiriske studier og i kvalitative og kvantitative metoder
ha innsikt i hvordan ulike metoder og teknikker kan brukes til å samle inn og analysere ulike typer data, og ulike etiske temaer i den sammenheng
kunne planlegge og gjennomføre en teoretisk informert empirisk undersøkelse
ha tilegnet seg kunnskap til å kunne velge forskningsdesign og metode som egner seg for ulike tema, forskerspørsmål og studieobjekter
kunne gi en kritisk vurdering av relevansen av ulike forskningsmetoder i forskjellige sammenhenger
Innhold
Målene med emnet er å gi studentene kunnskap for planlegging, gjennomføring og rapportering fra sitt eget forskningsprosjekt, gi en innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og trening i vitenskapelig argumentasjon. Gjennom forelesningsrekken vil studentene bli kjent med og kritisk drøfte hvordan en empirisk studie kan planlegges og gjennomføres.
Forelesningene vil også gi en innføring i hvordan en akademisk tekst bør struktureres og hvordan en argumenterer vitenskapelig.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen kombinerer forelesninger og diskusjoner. Studentene vurderer valg av forskningsdesign, forskerspørsmål, teorivalg, metoder for datainnsamling, analyse, reliabilitet og validitet i en egen tidligere eller pågående vitenskapelig studie. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.
Eksamen
Mappeevaluering med tre individuelle papere. Nærmere informasjon gis i Canvas. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.