Shift entreprenørskap og innovasjon, masterprogram
Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
kunne planlegge og gjennomføre en teoretisk informert empirisk undersøkelse
ha innsikt i ulike forskningsdesign og i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
ha innsikt i hvordan ulike metoder og teknikker kan brukes til å samle inn og analysere ulike typer data, og ulike etiske dilemmaer i denne sammenheng
ha tilegnet seg kunnskap til å kunne velge forskningsdesign og metode som egner seg for ulike tema, forskerspørsmål og studieobjekter
kunne gi en kritisk vurdering av relevansen av ulike forskningsmetoder i forskjellige sammenhenger
Innhold
Målene med emnet er å gi studentene kunnskap for planlegging, gjennomføring og rapportering fra sitt eget forskningsprosjekt, gi en innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og trening i vitenskapelig argumentasjon. Gjennom forelesningsrekken vil studentene bli kjent med og kritisk drøfte hvordan en empirisk studie kan planlegges og gjennomføres.
Forelesningene vil også gi en innføring i hvordan en akademisk tekst bør struktureres og hvordan en argumenterer vitenskapelig.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen kombinerer forelesninger og diskusjoner.Studentene vurderer valg av forskningsdesign, metoder for datainnsamling og analyse i en egen tidligere eller pågående studie. Nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 200 timer.
Eksamen
Individuell oppgave. Nærmere informasjon gis i Canvas. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.