har inngående kunnskap om hvilke forskningsmetoder som er mest brukt innenfor de helsefaglige fagområdene og kunne anvende disse metodene på en selvstendig måte
har avansert kunnskap om utvalgsprosedyrer og sentrale hovedformer for innsamling av data
har inngående kunnskap om ulike tilnærminger innenfor kvalitative og kvantitative metoder
har inngående kunnskap om forutsetningene for generalisering av resultater.
Ferdigheter
kan utforme og kritisk vurdere forskningsdesign i forhold til aktuell(e) problemstilling(er)
kan analysere innsamlede forskningsdata innenfor fagområdet
Generell kompetanse
kan gjøre rede for typer kunnskap som ulike forskningsmetoder er egnet til å frembringe
kan analysere publiserte studier med hensyn til metodespørsmål
kan bestemme hvilke analyser som bør brukes ved de mest vanlige forskningsdesign
kan reflektere kritisk over forskningsetiske og metodologiske problemstillinger
kan gjennomføre søknadsprosesser til forskningsetisk komité og NSD/Datatilsynet
kan analysere og selvstendig anvende kunnskap i skriftlige arbeider
Innhold
Emnet dekker ulike typer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder samt metodens teoretiske fundament og praktiske fremgangsmåter med særlig vekt på anvendelse innenfor spesialsykepleie.
Sentrale tema
Forskningsprosess og forskningsdesign
Systematisk litteratursøking
Temavalg og presisering av problemstilling
Utvelgelse og generaliseringsspørsmål
Innsamling av data
Observasjon
Kvalitativt intervju
Evalueringsforskning, aksjonsforskning
Kvantitative surveys
Eksperimentelle og kvasieksperimentelle opplegg
Materiale fra arkiv og register
Kasusforskning (casestudier)
Longitudinell forskning
Analysetilnærminger
Kvantitativ analyse med SPSS-kurs
Kvalitativ analyse med Nvivo-kurs
Forskningsmetoder innenfor de helsefaglige fagområdene
Forskningsetikk
Publiseringsetikk
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet gjennomføres nettbasert. Presentasjoner av fagstoff, arbeidsoppgaver og informasjon vil bli lagt ut på læringsplattformen. Det vil bli to muligheter for samling på campus, en ved oppstart og ca. en samling 4 uker ut i studiet. Disse samlingene kan studenten delta i på nett og/eller diskusjonsforum. Samlingene bli også streamet og lagt ut i læringsplattformen.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevert to oppgaver til fastsatt dato. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Eksamen
Fem timers individuell skoleeksamen. Eksamen vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.