har inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for kunnskapsutvikling
har inngående kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske retningene som positivisme, kritisk rasjonalisme, hermeneutikk, fenomenologi, kritisk teori, modernisme og postmodernisme
har avanserte kunnskaper om menneskesyn knyttet til ulike ideologiske, religiøse og vitenskapsteoretiske retninger
Ferdigheter
kan analysere og problematisere forholdet mellom teori og empiri
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til de vitenskapsteoretiske forskjellene som ligger til grunn for kvalitative og kvantitative metoder
kan bruke de ulike vitenskapsteoretiske retningene innenfor eget fagområde
Generell kompetanse
kan anvende ulike vitenskapsteoretiske retninger i arbeid med faglige problemstillinger
kan vise forståelse for sammenhengen mellom vitenskapsteori, menneskesyn og metode, og kunne kommunisere faglige problemstillinger knyttet til valg på disse områdene
Innhold
I emnet fokusers ulike grunnleggende vitenskapsteoretiske temaer. Videre fokuseres det på temaer som angår sammenhengen mellom vitenskapsteori, metode og menneskesyn, spesielt relatert til spesialsykepleie.
Sammenhengen vitenskapsteori - menneskesyn - metode
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emne gjennomføres nettbasert. Presentasjoner av fagstoff, arbeidsoppgaver og informasjon vil bli lagt ut på læringsplattformen. Det vil bli to muligheter for samling på campus, en ved oppstart og ca. en samling 4 uker ut i studiet. Disse samlingene kan studenten delta i på nett og/eller diskusjonsforum. Samlingene bli også streamet og lagt ut i læringsplattformen.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevert fire individuelle arbeider til fastsatt frist. Godkjent/ikke godkjent. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Eksamen
En av de fire mappearbeidene trekkes og studenten arbeider videre med dette mappearbeidet i en individuell hjemmeeksamen over to dager. Oppgaven vurderes med bestått/ikke bestått karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.