har inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske og filosofiske perspektiver
ha inngående kunnskap om ulike epistemologiske perspektiver
har inngående kunnskap om hvordan vitenskapsteoretisk ståsted påvirker forskningsprosessen
Ferdigheter
kan diskutere og forholde seg kritisk til ulike vitenskapsteoretiske perspektiver
kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler
kan anvende vitenskapelig argumentasjon i valg av forskningsdesign
Generell kompetanse
har avansert forståelse av hvordan teori og empiri gjensidig påvirker hverandre
kan analysere forskningsetiske og metodologiske problemstillinger
kan formidle og selvstendig beherske ulike vitenskapsteoretiske og filosofiske uttrykksformer
Innhold
I emnet fokusers det på ulike vitenskapsteoretiske retninger og de ulike design/metoder som følger av disse. Videre fokuseres det på temaer som angår sammenhengen mellom etikk, design og praktisk forståelse av kunnskapsinnhenting.
Sentrale temaer:
Ulike vitenskapsteorietiske og filosofiske tradisjoner
Epistemologi
Menneskesyn og forskningsetikk
Teori og empiri, gjensidig påvirkning
Generalisering
Objektiv og subjektiv kunnskap
Evidens - muligheter og begrensinger
Kommunikasjon av kunnskap - fordeler og ulemper
Vitenskapelig uredelighet
Kritisk lesning av forskningsartikler
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger
Gruppearbeid
Selvstudier
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 405 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Eksamen
Fem dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.