kunne kritisk vurdere styrker og svakheter ved foreliggende forskning
kunne vurdere og anvende egnede metoder i innsamling, analyser og presentasjon av data
ha innsikt i relasjoner mellom ulike metoder og hvordan de kan kombineres
kunne arbeide selvstendig med data på ulike nivå
være oppdatert på forskningsetikk i praktisk forskning
Innhold
Formålet med emnet er å lære studenten å utvikle faglig gode problemstillinger og å undersøke dem empirisk ved bruk av velegnede metoder. Studenten skal også lære å arbeide med ulike typer data, og å ha god innsikt i kvalitetskrav som stilles til forskning.
Emnet dekker følgende temaer:
fasene i en forskningsprosess
forholdet mellom teori og empirisk forskning (vitenskapsteori)
fordeler og begrensninger ved ulike metoder
innsamling og analyser av kvantitative data
bruk av nasjonale og internasjonale databaser, f. eks. Studien av livsløp, generasjon og kjønn (LOGG) og European Social Survey (ESS)
utfordringer ved tverrkulturell/komparativ forskning
statistiske programpakker
kombinere ulike metoder (triangulering)
vurdere kvalitet på kvantitative data og forskning
vitenskapelige referanser
hvordan man bygger opp en kvantitativ rapport (artikkel, bokkapittel)
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og øvinger. Selvstendig oppgaveløsning vektlegges. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
En skriftlig individuell innleveringsoppgave som teller 40 % av endelig karakter og 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen som teller 60 % av endelig karakter. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid