Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Sosiologi, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
ha kjennskap til ulike vitenskapsteoretiske tenkemåter
ha kunnskap om fasene i en forskningsprosess
ha kunnskap om kjennetegn ved kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
ha kjennskap til praksisnær forskning i sosialt arbeid
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
kunne vurdere fordeler og begrensninger ved kvalitative og kvantitative metoder
kunne reflektere over forskningens etiske dimensjoner
kunne identifisere metodiske design i publiserte forskningsarbeid
kunne reflektere over forskningsresultaters relevans for eget fagområde
kunne planlegge og gjennomføre en enkel empirisk undersøkelse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
ha forståelse for hvordan vitenskap produseres og hva som er styrker og svakheter ved ulike vitenskapelige metoder
Innhold
Emnet gir en innføring i samfunnsvitenskapelige metoder og tenkemåter. Emnet presenterer og diskuterer sentrale begreper innenfor samfunnsvitenskapelige metoder, metodenes logiske oppbygging og hvordan kvalitative data (intervjuer og observasjoner) og kvantitative data (statistikk) produseres.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskrav. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent alle arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene vil bli opplyst om i Canvas.
Eksamen
5 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet, opptakskrav er generell studiekompetanse.