Emnet undervises på engelsk dersom det er utvekslingsstudenter som følger undervisningen. Dersom det bare er norske studenter vil emnet bli undervist på norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
kunne gjøre rede for produktutviklingsmetodikk fra behov til prototype og velge hensiktsmessige metoder i en strukturert produktutviklingsprosess
kunne gjennomføre et produktutviklingsprosjekt i team, anvende metodikk og metoder i konseptutvikling og gjøre bevisste valg i produktutviklingsprosessen
kunne finne, tilegne seg og presentere relevant fagstoff
kunne anvende kunnskap og metoder fra design for X og ta bevisste valg i produktutviklingsprosessen
kunne spesifisere, utvikle, evaluere og velge løsninger i forhold til krav og ønsker til produktet i et livsløpsperspektiv
kunne anvende matematiske, algoritmiske og kontrollprinsipper samt relevante metoder for å planlegge, utvikle og implementere en arbeidsprototype gjennom fysisk konstruksjon og programvareutvikling
kunne presentere prosess, løsninger og resultater og gi underbygde tilbakemeldinger på medstudenters arbeide
kunne dokumentere kunnskap, prosess, samarbeid og resultater og reflektere i forhold til dette i en strukturert prosjektrapport
Innhold
Produktutviklingsmetodikk, prosjektarbeid, prosjektplanlegging og teamarbeid, produktutvikling fra behov til konsept og prototype, brukerorientering, produktspesifikasjon, konseptgenerering, evaluering og valg av løsning, design for X, 3D-modellering og 3D-utskrift, praktisk systemdesign og kontroll, LabView / Simulink verktøykasse for LEGO Mindstorms, rapportskriving.
Undervisnings- og læringsformer
Studentaktive undervisningsformer. Prosjekt i team.
Vilkår for å gå opp til eksamen
To obligatoriske oppgaver. Milepælspresentasjon med medstudentvurdering.
Eksamen
Prosjektrapport med mekatronikk prototyp utført i gruppe med muntlig presentasjon. Felles vurdering og gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.