Funksjoner og ulike undervisningsmetoder i matematikk
MA-933-1
Inngår i studieprogram
Lærerspesialistutdanning i matematikk, 5. -10. trinn
Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Studenten
har solide kunnskaper om variabler, funksjoner, ulike representasjoner av funksjoner, tilnærming til arbeid med funksjoner i skolen støttet av solid innsikt i forskning på arbeid med funksjoner
har innsikt i grunnprinsippene for ulike undervisningsmetoder som matematisk problemløsning, modellering og inquiry
har dybdekunnskap om hvordan man som matematikklærer kan drive fram produktive matematikkdialoger i klasserommet
kan på en analytisk måte tilpasse og designe matematikkoppgaver for ulike typer matematikkundervisning
kan formidle en reflektert holdning til egen, andre studenters og elevers matematiske tenkemåte
kan nyttiggjøre seg av eksisterende matematikkdidaktisk forskning samt selv være i stand til å gjennomføre forskning relatert til læring og undervisning av matematikk med særlig vekt på funksjoner relevant for trinn 5-10 i skolen
Innhold
Emnet tar opp ulike like måter å undervise matematikk på med vekt på hvordan man som lærer kan bygge opp produktiv kommunikasjon med elever. Tilpasning, design og bruk av ulike oppgavetyper med støtte i matematikkdidaktisk teori inngår. Funksjoner er matematematikkfaglig sentreringspunkt i deler av emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-932, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En skriftlig 5-timers eksamen i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.