Lærerspesialistutdanning i matematikk, 5. -10. trinn
Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Studenten
kunnskaper om og innsikt i ulike læringsressurser til bruk i matematikkfaget, spesielt nettbaserte læringsressurser og video, og kan analysere bruken av disse med støtte i teori
har kunnskaper om bruk av dynamisk matematikkprogram, for eksempel.GeoGebra, og kan analysere bruken av programmet
har kunnskaper om bruk av regneark, for eksempel Excel, og kan analyse bruken av programmet
innsikt i bruk av digitale nettbrett og interaktive tavler i matematikkundervisning med støtte i teori
har kunnskaper om programmering i matematikkundervisningen
har innsikt i grunnprinsippene i undervisningsmetoden omvendt undervisning og ferdigheter i å bruke metoden
kan analysere læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen med særlig vekt på skolens 5.-10. trinn
kan utvikle et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen og kan analysere og drøfte prosjektet og formilde innsikt fra prosjektet skriftlig og i presentasjoner
Innhold
Emnet tar opp bruk av digitale verktøy og digitalt utstyr i matematikkundervisningen. Dette inkludere verktøyprogram som GeoGebra, regneark, digitale læringsressurser, bruk av video og annen type teknologi. Videre studeres programmering i matematikkfaget, andre typer ressurser i matematikkundervisning som konkreter og spill, og ulike måter å tilnærme matematikkundervisning på blant annet omvendt undervisning. Forskning i tilknytning til bruk av ulike typer ressurser inkludert digitale i matematikkundervisning inngår.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-933, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, oppgaver om bruk av digitale verktøy, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En muntlig individuell eksamen i høstsemesteret teller 50% og en skriftlig prosjektoppgave (i gruppe) i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.