Lærerspesialistutdanning i matematikk, 5. -10. trinn
Matematikkdidaktikk for lærere, erfaringsbasert
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Studenten
har solid innsikt i hva som kjennetegner å tenke matematisk
har forskningsbasert innsikt på tilnærminger til algebra som inkluderer generaliserings-, problemløsnings-, modellerings- og funksjonsperspektivene
har avanserte kunnskaper om hva algebraisk tenkning betyr og at det involverer analytiske og deduktive prosesser, symbolisering og manipulering av uttrykk
har solid innsikt i hva algebra i skolen innebærer i form av å kunne forklare og uttrykke sammenhenger og strukturer i arbeid med tall og deres operasjoner, funksjonsrelasjoner og deres struktur samt modelleringsspråk
har solid innsikt i gjeldende læreplan og elevperspektivet på algebra i skolen ved at de kjenner til utfordringer elever har med variabelbegrepet, betydningen av matematiske tegn, og utfordringer og muligheter knyttet til sammenhenger mellom aritmetikk og algebra
kan analysere algebraundervisning og har innsikt i hva som kjennetegner prosessorientering og objektorientering av læringsprosesser
Innhold
Emnet behandler hva som menes med å tenke matematisk, tilnærminger til algebra og hva algebraisk tenkning betyr og involverer. Videre om algebra i skolen og hvordan møte utfordringer i algebraundervisningen fra både elev- og lærerperspektivet.
Undervisnings- og læringsformer
Nettleksjoner i form av zoom-møter og enkelte videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, skriftlig nettdiskusjon i canvas og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-930, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. Det bygges opp en mappe som inngår i vurderingsgrunnlaget for emnet.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
Eksamen
Det inngår to deleksamener. En mappeinnlevering i høstsemesteret teller 50% og en muntlig individuell eksamen i vårsemesteret teller 50% av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Annen informasjon
Ved studiestart må studentene være tilsatt i matematikkstilling innenfor 5.-10. trinn.