Studenten
Emnet behandler læringsteorier sett i sammenheng med undervisning, utvikling og forsking innen matematikkdidaktikk. Det tas opp hva det vil si å være en forskende matematikklærer og hvordan man kan lede profesjonsutvikling på egen arbeidsplass. Det gis en innføring i forskningsmetoder med spesiell vekt på aksjonsforskning, designforskning og forskning på lesson study.
Videre om å utvikle forskningsspørsmål, ulike former for intervju (inkludert oppgavebaserte), observasjonsteknikker, mulige etiske utfordringer med å forske på egen skole, validitet og innføring i analysemetoder. Oppgaveanalyse, vurdering og orientering i ressurser/kilder.
Det inngår et utviklingsarbeid i skolen organisert som lesson study.
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Det inngår fire obligatoriske samlinger felles med MA-931, hver samling går over to påfølgende dager. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til emnet kan utføres.
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Det inngår arbeidskrav relatert til utprøving i praksis, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter. I høstsemesteret gjennomføre utviklingsarbeid på egen skole og rapport fra dette må være godkjent for å gå opp til første deleksamen. I vårsemesteret gjennomføre et mindre individuelt forskningsarbeid med skriving av rapport.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
2 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag