KUNNSKAP
FERDIGHETER
Studentene skal etter fullført emne kunne:
GENERELL KOMPETANSE
Den nyutdannede læreren
Sentrale emner i matematikk og matematikkundervisning for barnetrinnet: geometri, konstruksjoner, figurer, lengder, areal, overflate, volum, kongruens, formlikhet, isometri, symmetri, kombinatorikk, sannsynlighetsregning, fremstilling av statistiske data, sentralmål, begynneropplæringen og begrepsutvikling i matematikk.
Drøftinger av problemstillinger knyttet til matematikkundervisning, med spesiell vekt på problemløsning, modellering, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, visualisering, argumentasjon, kartlegging, vurdering og begynneropplæring.
Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.
Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til geometri, sannsynlighet og statistikk kan utføres.
Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.
Arbeidskravene er i form av faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av GeoGebra og utprøving i praksis. I hver modul har man et hovedarbeidskrav som er en større didaktisk oppgave relatert til utprøving i praksis. De resterende arbeidskravene inkluderer matematiske oppgaver, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.
To mappeinnleveringer med hovedarbeidskrav og mindre arbeidskrav som er arbeidet med i løpet av semesteret.
Det gis gradert karakter på hver enkelt deleksamen der første deleksamen teller 40% og siste deleksamen teller 60% på totalkarakter i emnet.
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag