Studentene må ha mastergrad i matematikkdidaktikk eller tilsvarende. Studenter uten mastergrad i matematikkdidaktikk vil før opptak bli avkrevd dokumentasjon på at kunnskaper og kvalifikasjoner imøtekommer studiets nivåkrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
bedømme den teoretiske koherensen i publisert forskning
kritisk vurdere gyldigheten i teoretisk argumentasjon i fagfeltet for læring og undervisning av matematikk
sette sammen teoretisk argumentasjon fra ulike kilder, med særlig tanke på egne forskningsmål
videreutvikle og nå et stadig høyere nivå i diskusjon og forklaring, samt kritisk vurdering og fortolkning av matematikkdidaktiske teorier for læring og undervisning
utvikle og integrere en konsistent teori for læring og undervisning av matematikk innenfor sine egne verdinormer og forklare og fortolke sine egne forskningsmål innenfor egne forestillinger og verdinormer
Innhold
Emnet består av følgende tema:
matematikkens natur i matematisk aktivitet og tenkning
hva det vil si å lære og å undervise matematikk
læringsteorier - assosiasjonisme (behaviorisme), rasjonalisme (naturisme), konstruktivisme og sosiokulturell teori
verk av Piaget og Vygotsky samt beslektede og senere verk som bygger på disse
eksempler på elevers aktivitet og tenkning
bruk av teori som redskap for å forklare og kartlegge læringen som finner sted
analyse av læring gjennom klasseromsobservasjon og intervjuer, prøver og eksperimenter
spørsmål om undervisning og hvordan undervisning er relatert til læring
forholdet mellom tilnærmelser til undervisning og lærerens perspektiver på matematikk og læring av matematikk
hvordan læringsteorier kan prege undervisning
sammenhengen mellom undervisningsprosessen og utdannelsen av matematikklærere
hvordan aktuelle teorier kan gi innsikt i undervisningsprosesser og hvordan undervisning kan utvikles videre
hvordan teori kan påvirke undervisningspraksis på en slik måte at elever som lærer matematikk, kan få en rikere, mer fruktbar og vellykket læringsopplevelse
hva som kan betegnes som vellykket læring og undervisning
hvordan vellykket undervisning er reflektert i elevenes matematiske utøving
de sosiokulturelle, økonomiske og politiske spørsmål som danner bakgrunn for bedømmelsen av utøving av undervisning
Arbeidsformer og arbeidsomfang
Undervisning og læring foregår ved forelesninger, lærer- og studentledede diskusjoner, verksted, veiledede lesninger og refleksjoner, studentpresentasjoner og seminarer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Tilstedeværelse ved alle samlinger er et krav. Under spesielle omstendigheter kan studenten, i samråd med faglærer, få godkjent fravær som ikke overstiger 20% av samlingene mot et krav om ekstra tekstpensum.
Alle studenter skal utføre en oppgave som består i å lage en liste på ca. 20 referanser (i APA-format) på forskningsartikler om læring og undervisning relatert til egne forskningsinteresser. Et lite utvalg tekster fra listen skal presenteres i plenum.
Eksamen
Kurset vil bli vurdert ut fra et skriftlig arbeid (ca.4000 ord) som skal være en forløper for teorikapitlet eller litteraturvalg i avhandlingen. Studenten skal selv gi arbeidet en passende tittel.