Studenten
Introduksjon til matematikkdidaktisk forskning spesielt relevant for matematikkundervisning på 5.-10. trinn i skolen. Emnet omfatter sentrale aspekter ved det å lære og undervise matematikk. Læringsteorier, læringsressurser og undervisningsressurser står sentralt. Ulike måter å undervise på, ulike oppgavetyper og digitale verktøy er også en sentral del av emnet. Emnet inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen.
Faget i praksis
Studenten skal i praksis få erfaring i bruk av ulike aktiviteter og undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder. I prosjektoppgaven skal studenten gjøre en undersøkelse eller et utviklingsarbeid der ulike oppgavetyper, læringsmetoder og ressurser analyseres, drøftes og der innsikt siden formidles muntlig og skriftlig.
Fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer og veiledet arbeid med prosjektoppgave.
Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.
Det inngår 25 dagers praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer der 100 timer er knyttet til praksis. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Grunnskolelærerstudenter må ha
Andre studenter må ha
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag