Studenten
Introduksjon til matematikkdidaktisk forskning spesielt relevant for matematikkundervisning på 5.-10. trinn i skolen. Emnet omfatter sentrale aspekter ved det å lære og undervise matematikk. Læringsteorier, læringsressurser og undervisningsressurser står sentralt. Ulike måter å undervise på, ulike oppgavetyper og digitale verktøy er også en sentral del av emnet. Emnet inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen.
Faget i praksis
Studenten skal i praksis få erfaring i bruk av ulike oppgavetyper og undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder. I prosjektoppgaven skal studenten gjøre en undersøkelse eller et utviklingsarbeid der ulike oppgavetyper, læringsmetoder og ressurser analyseres, drøftes og der innsikt siden formidles muntlig og skriftlig.
Fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer og veiledet arbeid med prosjektoppgave. Studentene vil trekkes inn i undervisningen ved at de vil få ansvar for å planlegge og legge fram pensumartikler i seminartimer.
Det er krav om oppmøte til deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart)
Det inngår 25 dagers praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer der 100 timer er knyttet til praksis. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Studentene skal selv bruke og spesielt analysere bruk av digitale verktøy som én av mange undervisningsressurser i matematikk.
Grunnskolelærerstudenter må ha
Andre studenter må ha
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag