Emnet bygger på studentenes grunnleggende kunnskaper i deskriptiv statistikk og sannsynlighetsregning. Det gis en innføring i mer avanserte statistiske teknikker og metoder. Tyngdepunktet ligger på en dypere forståelse av statistiske metoder. Studentene får erfaring med bruk av og tolkning av datanalyse, hvor det inngår enkel bruk av statistisk programvare. Studentenes bevissthet om sitt forhold til datainnsamling og tolkning av statistikk står sentralt, og det inngår studier av forskningsartikler samt statistisk undersøkelse med relevans for mellom- og ungdomstrinnet.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Grunnskolelærerstudenter må ha
Andre studenter må ha
6-timers skriftlig eksamen teller 80%. Gradert karakter.
Prosjektoppgave med gruppeinndeling knyttet til gjennomføring av en statistisk undersøkelse (20%). Gradert karakter.
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag