Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Engelsk
Forkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Læringsutbytte
Studenten
kan redegjøre for ulike veier algebra kan introduseres for elever, både på barnetrinnet og ungdomstrinnet, inkludert utforskende aktiviteter
forstår bokstavenes, likhetstegnets og andre symbolers ulike roller i algebra og tallære samt kan redegjøre for elevers forståelsesutfordringer knyttet til dette
har innsikt i misoppfatninger forskning har påvist knyttet til algebra og tallære, og kan lage undervisningsopplegg som både avdekker slike misoppfatninger og hjelper elevene i deres læring
har kunnskap om algebraens utvikling i et læringsperspektiv
kan planlegge og analysere bruken av konkreter og visuelle hjelpemidler i formidling av algebra og tallære
kan planlegge og kritisk analysere et undervisningsopplegg, samt redegjøre skriftlig og muntlig for dette
har innsikt i og kan anvende digitale hjelpemidler som kan støtte elevers læring av algebra og tallære
Innhold
Emnet tar opp sentrale matematikkdidaktiske problemstillinger knyttet til læring og undervisning av algebra og tallære på barne- og ungdomstrinnet.
Faget i praksis I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med å reflektere over bruk av ulike oppgavetyper i matematikk, ulike undervisningsressurser og elevaktive undervisningsmetoder.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent praksis
Andre studenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.