Studenten
Introduksjon til matematikkdidaktisk forskning spesielt relevant for matematikkundervisning på 1.-7. trinn i skolen. Ulike læringsteorier belyses ut fra et matematikkdidaktisk perspektiv. Erfaring med og kunne vurdere bruk av undervisningsressurser inkludert læreverk, konkreter og digitale nettressurser i et digitalt læringsmiljø. Innsikt i nyere undervisningsmetoder som omvendt undervisning i matematikk, og erfaring med å gi vurdering som støtter opp om elevens læring av matematikk. Emnet inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen.
Faget i praksis
Studenten skal i praksis få erfaring i bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder. I prosjektoppgaven skal studenten gjøre en undersøkelse eller et utviklingsarbeid der en valgt undervisningsmetode og bruk av bestemte ressurser studeres, analyseres, drøftes og der innsikt siden formidles muntlig og skriftlig.
Fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer og veiledet arbeid med prosjektoppgave. Studentene vil trekkes inn i undervisningen ved at de vil få ansvar for å planlegge og legge fram pensumartikler i seminartimer.
Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.
Det inngår 25 dagers praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer der 100 timer er knyttet til praksis. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Studentene skal selv bruke og spesielt analysere bruk av digitale verktøy som én av mange undervisningsressurser i matematikk.
Grunnskolelærerstudenter må ha
Andre studenter må ha
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag