Emnet bygger på studentenes kunnskaper i anvendt statistikk og sannsynlighetsregning. Tyngdepunktet ligger på bruk av statistiske metoder til autentiske problemer i samfunnet, for eksempel innen helse, miljø, migrasjon, utdanning, osv. Emnet anvender prosjektbasert læring der studentene får erfaring med bruk og tolkning av datavisualisering og dataanalyse, hvor det inngår enkel bruk av statistisk programvare. Emnet tar opp samfunnets økende datafikasjon, samt stordata, mørketall, usikkerhet om prognoser, forbedring eller forskjellen, korrelasjon, modellbygging, datainnsamling og tolkning av statistikk. Det inngår studier av forskningsartikler samt statistisk undersøkelser, blant annet relatert til barnas læring. Det gis en innføring i teorien bak prosjekt-basert og inquiry-basert læring og studentene skal designe et prosjekt-basert undervisningsopplegg om statistikk i barnetrinnet.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatorsike innleveringer, muntlige presentasjoner. Det anvendes statistisk programvare, samt lommeregner.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudentene. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Grunnskolelærerstudenter må ha
Andre studenter må ha
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag